Print this Stránka

Dlouhodobá preventivní strategie školy

ˇ

Dlouhodobá preventivní strategie školy

Základní a mateřská škola Čáslavice

Čáslavice 110, 675 24

2021 – 2025

Od 1.9.2021 do 31.12.2025

Úvod

Školní preventivní strategie je dlouhodobým preventivním programem školy. Je součástí ŠVP naší školy, který vychází z příslušného RVP, dále vychází ze školního řádu ZŠ a MŠ Čáslavice. Školní preventivní strategie má pomáhat v realizaci efektivní primární prevence na naší škole.

Obsah

1 Dokumenty určující realizaci školní prevence ………………………………………4

2 Charakteristika školy…………………………………………………………………………..6

3 Záměr školy a dlouhodobé cíle v oblasti prevence………………………………….9

4 Strategie školy………………………………………………………………………………….11

5 Okruhy prevence………………………………………………………………………………13

6 Personální zajištění školy…………………………………………………………………..14

7 Síť spolupracujících organizací ………………………………………………………….16

8 Hodnocení……………………………………………………………………………………….17

 

 

1. Dokumenty určující realizaci školní prevence

Školní preventivní strategie je dlouhodobým preventivním programem vycházejícím z platné legislativy, zvláště pak z těchto dokumentů:

Školní vzdělávací plán školy

Školní řád

Vyhláška č. 72/2005 Sb. (ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.) o poskytování

poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (Příloha č. 3) + Koncepce

poskytování poradenských služeb ve škole, č. j.: 27317/2004 – 24

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb.

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j.: 21 291/2010 – 28

Metodický pokyn MŠMT k šikanování ve školách, č. j.: MSMT 22294/2013 – 1

Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při omlouvání nepřítomnosti žáků ve škole a při prevenci a postihu záškoláctví, č. j.: 10 194/2002 – 14

Informace MPSV k postupu orgánů sociálně-právní ochrany dětí v případech

záškoláctví, č. j.: 2014/11306 – 231

§ 7 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve

školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 359/199 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů

Informace o spolupráci předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané, č. j. 25 884/2003 – 24

Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance, č. j. 14 423/99 – 22

Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu, vydáno MŠMT, č. j. 11 691/2004 – 24

Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 – 2018, vydáno MŠMT

Národní strategie protidrogové politiky na období 2010 až 2018, dokument vlády ČR

  • Národní strategie prevence a snižování škod spojených se závislostním chováním na období 2019 – 2027

 

2 Charakteristika školy

ZŠ a MŠ Čáslavice, příspěvková organizace, je škola, která je tvořena devíti třídami v osmi ročnících. Škola se nachází v obci Čáslavice, okres Třebíč, Kraj Vysočina.

Oba dva stupně základní školy jsou umístěny v budově bývalého objektu družstva, který byl v minulosti přebudován na prostory školy. Zde se nachází celkem sedm učeben, jedna malá učebna pro omezený počet žáků a tělocvična, která je přebudována na školní třídu a to z důvodů velmi malých prostor školy. V suterénu školy je keramická a výtvarná dílna, cvičná kuchyňka a učebna technických dílen. Škole velmi chybí tělocvična a plný počet učeben pro všechny ročníky a také učebny odborné s vybavením.

Poloha školy je v centru klidné části obce, poblíž autobusové zastávky. V blízkosti školy je obecní úřad a dětské hřiště, které napomáhá k naplňování koncepce školy zaměřené na harmonický rozvoj osobnosti každého žáka. Dětské hřiště je využíváno pravidelně mateřskou školou. Na dětské hřiště navazují pozemky školy, kde pobíhá pracovní vyučování a práce na zahrádce. Blízké prostředí lesa nabízí možnost výuky v přírodě, kde je možné využít didaktické herní prvky, které v sobě slučují zábavu s poznáním. V blízkosti školy je také multifunkční sportovní hřiště s umělým povrchem a fotbalové hřiště.

2.1 Metody prevence a aktivity školy

Metody prevence

Primární prevence je realizována třídními učiteli, ŠPP a případně externími organizacemi. Prevence je založena na vizi naší školy, na vzájemném vztahu škola – rodič – žák. Škola se snaží o vzájemnou spolupráci těchto tří složek, protože věří, že je to prevence nejúčinnější. Pořádá besedy pro žáky s preventivními tématy a snaží se pořádat alespoň jednou do roka i přednášku pro rodiče na vybrané preventivní téma. Další aktivity jsou podrobněji popsány v preventivním programu školy (PPŠ). Dále je prevence realizována v jednotlivých předmětech. Nejčastěji v předmětech prvouka, výchova ke zdraví a k občanství, přírodovědě a přírodopise. Třídní učitelé kladou důraz na pozitivní vztahy ve třídě. Na prvním stupni probíhají ranní kruhy. Na prvním i na druhém stupni jsou to pak pravidelné třídnické hodiny.

V rámci nespecifické prevence škola usiluje o zvyšování sebevědomí a sebeuvědomění žáků, podporu dobrých vztahů, spolupráci a komunikaci, schopnost říci svůj názor, umět podpořit, vyrovnat se se stresovými situacemi a nepodléhat manipulacím. V rámci specifické prevence škola pracuje cíleně a zaměřuje se na jednotlivé typy rizikového chování. Využívá k tomu interaktivní, prožitkové a sebezkušenostní metody. Aktivity reagují na momentální situace, ty jsou zjišťovány na základě šetření prováděných školou (pozorování, monitoring, sociometrie, dotazníky, diskuse).

Akce školy

Škola klade důraz na aktivity pořádané pro žáky, které podporují dobré vztahy, umožňují seberealizaci a učení se v reálných situacích:

Školní výlety

Škola v přírodě, lyžařský výcvik, škola u moře

Kulturní a sportovní programy (kina, divadla, sport…)

Projektové dny – „Spaní ve škole“, Den Země, apod.

Nabídka kroužků

Projektové vyučování

Školní parlament, třídnické hodiny

Škola pravidelně spolupracuje s MP, PČR, Státním zdravotním ústavem, Střediskem výchovné péče, RZS, Ekokomem, zemědělským družstvem, knihovnami, apod.

Akce pro žáky i širší rodičovskou veřejnost, které podporují spolupráci rodiny a školy:

Velikonoční a vánoční dílničky tvoření, Vánoční pohoda moderovaná žáky školy

Slavnostní vyřazení devátých ročníků, Pasování prvňáčků na čtenáře, Slavnostní vstup předškoláků do první třídy

Ve spolupráci s obcí – vítání občánků, rodáci, dny otevřených dveří, významné dny obce a školy, výstavy, lampionový průvod, vánoční tradiční akce, stezky odvahy, apod.

Slavnostní zahájení školního roku

Besedy pro rodiče, společné turistické výšlapy a výlety rodičů, žáků a učitelů

Společná péče o školu – úklid budovy, úpravy zahrady apod.

Kontaktní místo ve škole a informační nástěnka

Nástěnky s informacemi o preventivních aktivitách a tématech jsou umístěny v budově. Další informace o preventivních aktivitách školy jsou umístěny na webových stránkách školy. Na nástěnce jsou umístěny i informace a kontakty na ŠPP.

Informační materiály a odborná literatura je k zapůjčení v ŠPP. Metodička prevence je ve spojení s třídními učiteli a informuje o preventivních aktivitách školy rodiče. Učitelský sbor je informován osobně a nástěnkou ve sborovně.

2.2 Rizikovost školy z hlediska rizikového chování

Výhodou školy je téměř rodinné prostředí, kde se většina dětí i rodičů mezi sebou zná. Negativní jevy jsou proto velmi rychle odhaleny. Napomáhá nám i přírodní prostředí, do kterého je škola umístěna (les v blízkosti, menší obec).

Nevýhodou školy pro rozvoj rizikového chování jsou pak menší a stísněné prostory, nedostatek učeben, nevhodné a malé prostory šaten, školních chodeb a absence tělocvičny.

Úzce mezi sebou spolupracují výchovná poradkyně, speciální pedagožka, metodička prevence a třídní učitelé. Škola se snaží o řešení všech problému neprodleně a v co největší spolupráci škola – rodič – žák.

Ve škole je zajištěn dozor o přestávkách, který kontroluje i riziková místa školy. Za tato místa jsou považovány: šatny, školní jídelna, okolí toalet, atrium v prvním patře. Dozor tedy těmto místům věnuje větší pozornost. Dohledy jsou nastaveny i na jídelnu v době obědů.

V případě nečekaných nebo obtížných situací je vytvořen Bezpečnostní a krizový plán školy a Preventivní program, kde je podrobněji rozepsáno, jak postupovat v jednotlivých případech.

3. Záměr školy a dlouhodobé cíle v oblasti prevence

Našim záměrem je rozvoj kompetencí žáků, sociálních dovedností (umění týmové práce – kooperace, konstruktivní řešení konfliktu, otevřená a efektivní komunikace, schopnost sebereflexe), pozitivní vnímání sebe sama (poznání svých silných stránek) a rozvoj osobnostních kvalit, které podporují zdravý rozvoj osobnosti (sebevědomí, zodpovědnost, empatie, asertivita).

Dále pak demokratické řízení, efektivní pravidla vzájemného soužití. Učení se respektování lidských práv, individuálních potřeb a odlišností (aktivní naslouchání žákům), zapojení žáků do spoluvytváření pravidel vzájemného soužití ve škole (dohody) a vedení žáka k přijetí osobní zodpovědnosti k daným právům a povinnostem (proaktivní přístup).

Snažíme se o vytváření atmosféry vzájemnosti, důvěry, respektu a bezpečí ve škole, vyznáváme otevřenou komunikaci zaměřenou na vytváření přátelských vztahů.

Je pro nás důležitý přístup k informacím a práce s informacemi. Umění používat různé informační zdroje, kriticky zhodnotit, porovnat informace a vytváření si vlastního názoru, životního postoje, zpracování vlastní zkušenosti, pocitu a poznání základních lidských potřeb (fyzických, psychických, emočních).

Zcela zásadní je pro nás spolupráce celé školy, všech žáků, rodičů, pedagogů (vč. asistentů pedagoga) a vedení školy, důvěra ve vztazích (žák – pedagog – rodič), otevřená komunikace mezi školou a rodiči, spolupráce v rámci pedagogického týmu a propojení školy s dalšími institucemi (odborná pracoviště, organizace působící v oblasti primární prevence, apod.)

Dlouhodobé cíle

Zlepšovat mezilidské vztahy, podporovat vzájemnou pomoc

Pěstovat v žácích pocit sounáležitosti k dění v naší škole, pocit hrdosti nad jejími

úspěchy

Překládat a důsledně vyžadovat zásady slušného chování

Cvičit sebeovládání, komunikační dovednosti a umění zapojit se a obstát v kolektivu

Pokračovat v diagnostice vztahů a snažit se o jejich zlepšení

Zapojovat žáky do mimoškolních aktivit a nastínit, jak správně trávit volný čas

Ukázat dětem, jak řešit problémy, zátěžové situace, stanovit si reálný cíl v životě, to vše bez pomoci léků, drog a agresivního chování

Rozvíjet osobnost žáka, posilovat jeho pozitivní vlastnosti

Učit žáky rozlišovat dobré a špatné chování

Nadále seznamovat žáky s nebezpečím návykových látek

Podporovat spolupráci a zdravou soutěživost mezi třídami i jinými školami při

školních akcích

Podporovat v dětech uctivý vztah ke starším spoluobčanům

Vést děti k toleranci ke spoluobčanům jiné národnosti, jiného životního stylu či

náboženského vyznání

Vést děti ke správnému využívání výpočetní techniky, vést osvětu o sociálních

sítích, jejich využívání, ale i zneužívání

Podpořit v dětech toleranci v oblasti partnerských vztahů, podat informace o

rizikovém sexuálním chování

  • vzdělávat a podporovat žáky a děti v oblasti finanční gramotnosti

Krátkodobé cíle

viz. Preventivní program školy

4 Strategie školy

Vztah pedagog – žák

Pedagog buduje vzájemnou důvěru s žákem pomocí respektujícího přístupu. Pedagog se zajímá o žáka, podněcuje dialog, využívá metody aktivního naslouchání a vyvaruje se komunikačních bloků při řešení konfliktů. Pedagog získává důvěru žáka i prostřednictvím budování vztahu s rodinou, sociálním prostředím žáka. Při řešení problémů je pedagog otevřen komunikaci s žákem, s rodičem, širší rodinou, ostatními pedagogy, výchovným poradcem, atd. Na základě dosažení dohody o společných cílech a postupech dochází k celkové a jednotné podpoře žáka.

Skupinová práce

Žáci velkou část vyučování spolupracují, ve dvojicích, ve skupinách, ve skupinách napříč třídami. Pedagog věnuje pozornost spolupráci ve skupinách, podporuje naslouchání, zapojení všech členů skupiny, reflektuje s žáky skupinovou práci a podporuje tak rozvoj kompetencí týmové práce, řešení konfliktu (učitel podporuje odpovědnost žáka za řešení konfliktu). Žáci se učí vést diskuzi, vyjadřovat své názory, naslouchat druhým a vhodným způsobem reagovat na kritiku. Jednou z možností je například vedení komunitního kruhu a třídnické hodiny, ve kterém má každý právo diskutovat na základě pravidel diskuse, sdílet své pocity, obavy, radosti, zážitky, podněty k životu třídy, klást otázky.

Projektové vyučování a celoškolní projekty

V rámci projektů se žáci mohou blíže seznámit s děním kolem sebe a aktuálními tématy. Projektové vyučování podporuje intenzivní spolupráci tříd v rámci ročníku. Celoškolní projekt navíc podporuje spolupráci žáků napříč třídami a napříč ročníky. Žáci se navzájem poznávají a dokáží spolupracovat starší s mladšími. Je to podstatný prvek prevence šikany starších žáků vůči mladším.

Individualizované hodnocení, slovní hodnocení, sebehodnocení, zpětná vazba skupiny

Žáci dostávají komplexní zpětnou vazbu od učitele (např. v rámci tripartitních schůzek). Jsou informováni o svém pokroku i nedostatcích. Je oceňováno úsilí žáka a míra jeho pokroku bez srovnávání s výkonem ostatních. Je podporován jeho individuální talent a zájem.

Diferenciace výuky může probíhat prostřednictvím práce ve skupinách podle zaměření žáka. Pomáháme žákovi vybudovat si důvěru v sebe, ve vlastní síly, pozitivní vztah k okolnímu světu.

Komunikace s rodiči, zákonnými zástupci

Pedagogové nabízejí všem rodičům možnost individuální konzultace, tripartitní schůzky a třídní schůzky. Rodiče mají možnost zúčastnit se veřejných školních akcí, setkávat se pravidelně se svými učiteli, poznávat tak prostředí školy a lépe tak chápat potřeby svých dětí ve škole. Škola je otevřeným místem pro setkávání členů rodiny a pedagogů. Škola je otevřena různým formám spolupráce a setkávání s rodiči i celými rodinami.

Pedagogická diagnostika

Pedagog věnuje pozornost žákům, registruje signály o možném problému žáka a hledá příčiny a vhodné formy nápravy. Pokud je třeba, spolupracuje s rodiči a výchovným poradcem, speciálním pedagogem, metodikem prevence, kteří se zapojí do diagnostického a terapeutického procesu. Případně je využíváno dalších odborných institucí (PPP aj.)

 5 Okruhy prevence

Okruhy vychází z Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument MŠMT č.j.: 21291/2010-28). Preventivní aktivity jsou podrobněji rozepsány v preventivním programu školy.

Návykové látky

Rizikové chování v dopravě

Poruchy příjmu potravy

Alkohol

Syndrom CAN

Školní šikanování

Kyberšikana, komunikace na sociálních sítích

Homofobie

Extremismus a rasismus, xenofobie a extremismus

Vandalismus

Záškoláctví

Krádeže

Tabák

Krizové situace spojené s násilím

Netolismus

Sebepoškozování

Nová náboženská hnutí

Rizikové sexuální chování

Příslušnost k subkulturám

Domácí násilí

Hazardní hraní

6 Personální zajištění školy

Školní metodička prevence

Na škole působí jedna metodička prevence. Koordinuje společně s vedením školy a ŠPP aktivity školy v oblasti prevence. Aktivně nabízí učitelům a žákům možnost poradit se o svých problémech, setkává se i se žáky, kteří jsou v některých případech ohrožení ve svém vývoji, sebepojetí, komunikaci s druhými. Komunikují s pedagogy a sbírají podněty. Viz. Program poradenských služeb ve škole.

Školní výchovná poradkyně

Na škole působí výchovná poradkyně, která úzce spolupracuje s ŠPP a s vedením školy na preventivních aktivitách. Její kompetence a vymezení práce viz. Program poradenských služeb ve škole.

Školní psycholožka – nepůsobí na naší škole

Speciální pedagožka – „neškolní speciální pedagog“ v rámci svých možností, nad úvazek učitele působí a úzce spolupracuje s ŠPP a s vedením školy. Nabízí pomoc rodičům i žákům, podílí se na vyhledávání situací, které je třeba řešit. Její kompetence a vymezení práce viz. Program poradenských služeb ve škole.

Třídní učitelé

Spolupracují na realizaci preventivních aktivit, monitorují situaci ve třídě. Učitelé se věnují v rámci své výuky rozvoji kompetencí žáků v oblasti sociálních dovedností, učí podle principů a metod v rámci koncepce školy. Oslovují a zapojují do řešení problémů výchovného poradce a metodika prevence. Třídní učitel je v kontaktu s rodiči žáků své třídy prostřednictvím třídních schůzek, osobních setkání a dalších možností komunikace (e-mail, telefon).

Ředitel školy a vedení školy

Sleduje efektivitu prevence rizikového chování u žáků. Sleduje problémy v kontextu celé školy, činí personální a organizační opatření ke zlepšení vzájemného soužití ve škole. Svolává v případě potřeby výchovnou komisi za účasti rodičů, pedagogů, pracovníků orgánů péče o dítě, psychologů. Vytváří vhodné podmínky pro realizaci preventivních aktivit (materiální, personální, časové) a spolupracuje s poradenským týmem.

Ostatní pedagogičtí pracovníci

Ve výuce svých předmětů provádějí primární prevenci. V tematickém plánu předmětu označí prováděnou prevenci (Prvouka, Vlastivěda, Výchova ke zdraví, k občanství, Dějepis, Zeměpis, Přírodopis). Spolupracují na realizaci preventivních aktivit. Spolupracují při realizaci volnočasových aktivit.

Odborná pracoviště

Škola spolupracuje s těmito institucemi, obrací se na ně v případě potřeby – PPP, SPC, Střediska výchovné péče, Sociální odbory OSPOD, Střediska volného času, Policie ČR, MP, Státní zdravotní ústav, RZS, Kraj Vysočina, HZS, aj.

7 Síť spolupracujících organizací

Policie ČR, Městská policie Třebíč

OSPOD Třebíč

Státní zdravotní ústav Praha, RZS Třebíč, HZS, Kraj Vysočina

Středisko výchovné péče Moravské Budějovice a Třebíč

Okresní metodik prevence Třebíč – PPP Třebíč

Mgr. Pavlína Sedlářová Smrčková

  • Pedagogicko-psychologická poradna Třebíč, Moravské Budějovice, Brno

  • Speciálně pedagogické centrum Jihlava

  • Odborní konzultanti dle potřeby školy: psychologové a psychiatři, odborníci z Pedagogických fakult MU Brno a JCU České Budějovice.

  • NPI Praha a Jihlava (koordinátoři inkluze, prevence a sociálního znevýhodnění)

 8 Hodnocení

Na konci školního roku 2024 vyhodnotíme dlouhodobou preventivní strategii školy, analyzujeme výskyt řešených situací rizikového chování na škole. Po analýze výsledků zjistíme účinnost, popřípadě změníme její nastavení na další období podle aktuálních problémů.

Strategie je vyhodnocována evaluací Preventivního programu školy, který se aktualizuje každý rok.

Vypracovala:

Mgr. Kamila Veselá, speciální pedagog a dočasně pověřený školní metodik prevence

Schválil:

Mgr. Petr Blecha, ředitel školy

Čáslavice 7. 9. 2021

Permanent link to this article: http://www.zscaslavice.cz/dlouhodoba-preventivni-strategie-skoly/