ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA O PLNĚNÍ PREVENTIVNÍHO PROGRAMU
ŠKOLNÍ ROK 2021/2022
ZŠ a MŠ Čáslavice
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název a adresa školy, pro kterou platí závěrečná zpráva o plnění MPP |
ZŠ a MŠ Čáslavice, Čáslavice 110, 675 24 |
Jméno a příjmení ředitele |
Mgr. Petr Blecha |
Telefon na ředitele |
603147735 |
E-mail na ředitele |
blechazscaslavice@gmail.com |
Jméno a příjmení školního metodika prevence (ŠMP) |
Mgr. Kamila Veselá |
||
Kumulovaná funkce – speciální pedagog, třídní učitel, výchovný poradce |
ANO/xx |
||
Vlastní kabinet |
Sám |
xx/NE |
|
S výchovným poradcem |
xx/NE |
||
S jinými pedagogy |
ANO/xx |
||
Další členové školního preventivního týmu |
Výchovný poradce, kariérový poradce, speciální pedagog |
Získané finanční prostředky určené na prevenci rizikového chování
Škola žádala formou grantů, víceúčelových dotací, atd. od: |
Účel |
Získaná celková částka |
nežádala |
|
|
PRÁCE PEDAGOGICKÉHO SBORU
Vzdělávací akce, kterých se školní metodik prevence účastnil v oblasti prevence rizikového chování
Název a odborné zaměření vzdělávání |
Počet hodin |
Datum konání |
Realizátor – organizace, odborník |
|
Dopady distanční výuky na projevy chování. Agrese – (ne)bezpečný jev? |
4 + 4 |
27.1.2022 3.2.2022 |
NPI Praha, webinář |
|
Sociální sítě jako hlavní komunikační prostředek mladé generace. |
2 |
5.2.2022 |
NPI Praha, webinář |
|
Netiketa napříč internetem. |
2 |
20.11.2021 |
NPI Praha, webinář |
|
Krizová komunikace |
4 |
3.3.2022 |
PdFA JCU Č.Budějovice |
Spolupráce s ostatními pedagogy
Všem pedagogům je umožněno další vzdělávání v oblasti prevence rizikových projevů chování. Pedagogové i ostatní zaměstnanci školy dbají na dodržování školního řádu. Učitelé věnují pozornost žákům, registrují signály o možném problému žáka a hledají příčiny a vhodné formy nápravy. Pokud je třeba, spolupracují se zákonnými zástupci, s výchovným poradcem a s metodikem prevence, kteří se zapojí do diagnostického a terapeutického procesu. Případně je využíváno dalších odborných institucí.
Třídní učitelé pracují v oblasti prevence s žáky v rámci třídnických hodin, vyučovacích hodin, pobytů v přírodě a při školních akcích. Učitel se zajímá o žáka, podněcuje dialog. V tomto školním roce byl jeden případ řešen v rámci spolupráce a pomoci s pracovníky OSPODu Třebíč. Pravidelná byla preventivní spolupráce (nabídka přednášek, aktivit, besed a selektivních programů) s PPP, oblastním metodikem prevence PPP, SPC, SVP Třebíč, Státním zdravotním ústavem Třebíč, Policií ČR, MP, RZS, HZS a Kraje Vysočina.
SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODIČI
Aktivity pro rodiče v oblasti prevence
Pravidelně probíhaly třídní schůzky ve všech ročnících i individuální konzultace v případě potřeby ze strany zákonných zástupců nebo pedagogů či žáků.
V jednom případě proběhla poradní schůzka rodičů a pracovníků OSPODu.
Rodiče jsou pravidelně informování o dění ve třídách prostřednictvím webových stránek školy, nástěnky ŠPP, případně informačními letáčky k dané problematice, emailem, sms nebo osobně od učitelů.
PREVENTIVNÍ AKTIVITY PRO ŽÁKY ŠKOLY ve školním roce 2021-2022
Zaměření (např. prevence drogových závislostí, šikany…) |
Datum konání |
Věková skupina |
Realizátor |
|
Jsme jeden tým |
Prevence šikany, agrese, kolektivní spolupráce třídy |
11.10 a 1.11. 2021 |
2. třída |
SVP Střed Třebíč |
Princezna Zuběnka |
Prevence zdravotní, zubní kaz, zubní hygiena |
10.6.2022 |
1. třída a MŠ |
Státní zdravotní ústav Jihlava |
Bezpečně doma i venku |
Prevence bezpečného chování na ulici i v domácím prostředí |
13.4.2022 |
2.třída |
Policie ČR Třebíč |
Dopravní hřiště
|
Prevence správného chování v dopravě |
11.10.2021 26.5.2022 |
3., 4. a 5. třída |
MP Třebíč |
Selektivka na klíč |
Prevence šikany, agrese, komunikace ve skupině |
3.2.2022, 12.3.2022, 6.5.2022 |
4. a 5. třída |
SVP Střed Třebíč |
Jsme na jedné lodi |
Třídní klima, komunikace ve skupině |
14.9.2021 a 24.5.2022 |
6. ročník |
SVP Střed Třebíč |
Drogy a jak se jim bránit |
Protidrogová prevence |
3.3. a 10.3.2022 |
5. , 6. , 7., 8. a 9. ročník |
PČR Třebíč |
První vztahy |
Problematika sexuální výchovy |
24.5.2022 |
6. a 7. ročník |
SZÚ Třebíč |
Kam směřuji a kdo jsem? |
Lidské vlastnosti, poznávání sebe sama, volba profese |
15.10. a 6.10. 2021 |
8. a 9. ročník |
SVP Střed Třebíč |
Bezpečný internet |
Nebezpečí číhající na internetu, zásady online komunikace |
17.3. a 17. 5. 2022 |
8. a 9. ročník |
Policie ČR |
Hrou proti AIDS |
Prevence sexuálně přenosných nemocí, prevence AIDS |
24.5.2022 |
8. a 9. ročník |
SZÚ Třebíč |
První pomoc do škol |
Poskytnutí první pomoci a svépomoci |
12.4. a 12.5.2022 |
6.-9. ročník |
RZS, Kraj Vysočina, HZS |
Další preventivní působení probíhalo:
-
Pravidelné třídnické hodiny v jednotlivých třídách – minimálně 1x za měsíc. Nejčastěji se řešila problematika chování žák v kolektivu třídy, nácvik správných komunikačních dovedností, společná výzdoba a úklid třídy, výběr akcí a školních výletů, hodnocení školních aktivit a příprav na výuku, efektivní přípravy na vyučování, deskové a společenské hry, komunikační kruhy, činnost školního parlamentu aj.
-
Průběžné preventivní působení probíhá nejvíce v rámci předmětů: výchova ke zdraví, výchova k občanství, člověk a svět práce, prvouka, přírodověda a výtvarná výchova (s prvky arteterapie a artefiletiky)
-
Zájmová a mimoškolní činnost – nabídka volnočasových kroužků po vyučování v prostorách naší školy a činnosti školní družiny pro první stupeň
-
Další doplňkové preventivní akce typu: přespávání ve škole, v kulturním domě, školní výlety i vícedenní, sportovní a kulturní akce (olympiády sportovní, divadlo, kino, výstavy a muzea, návštěvy knihoven, provozů a firem)
-
Vlastní aktivity pořádané nebo spolupořádané žáky: pasování na čtenáře, slavnostní vyřazení žáků devátého ročníku, vyřazení předškoláků, vánoční dortování, velikonoční tvoření. rybářské závody, školní časopis, aj.
|
snížená známka z chování |
neomluvené hodiny |
alkohol |
kouření |
ostatní drogy |
agresivní formy chování vč. šikany |
krádeže |
|||||||
|
|
|
hodin |
žáků |
žáků |
případů |
žáků |
případů |
žáků |
případů |
žáků |
případů |
žáků |
případů |
1.pol. |
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
-
|
2.pol
|
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Výskyt jiného rizikového chování:
Problematika užívání nikotinových sáčků LYFT, šňupacích tabáků a kouření vaporizérů – nejvíce v době mimoškolní (na dětském hřišti v obci, v určitých místech spádových obcí, kde se žáci sdružují, indicie i o tom, že požívají vapa/nikotinové sáčky na školním WC). Jednalo se o žáky druhého stupně z různých ročníků. Řešeno v rámci obecní spolupráce. Věc dlouhodobě sledována, informováni zákonní zástupci ve škole, primární preventivní působení na žáky se sdělením následků užívání nikotinových sáčků, tabáku apod.
Spolupráce školy při řešení výskytu rizikového chování s odborníky
Komunikace s preventisty Policie ČR, rozbor situace, možnosti prevence.
Jiná spolupráce školy s externími odborníky:
Odborníci v oblasti autismu a psychiatrie – řešen jeden žák 8. ročníku – jeho projevy apatie, nekomunikace a pasivity, samostatného odchodu ze školy v době výuky, odmítání spolupráce, učení a přesunů do učeben (žák je medikován a sledován na psychiatrii, dále v péči SPC Jihlava)
ZÁVĚR
Míra naplnění stanovených cílů:
-
Ve školním roce 2021-2022 se podařilo naplnit základní cíle z oblasti primární prevence. Na prvním stupni se nejvíce jednalo o dopravní bezpečnost, zdravou stravu, pitný režim, dostatek pohybové aktivity, režim dne, vzájemnou komunikace vrstevníků, tmelení třídních kolektivů a vytváření pozitivního klima třídy a dobré třídní spolupráce.
-
Na druhém stupni jsme pokračovali v udržování vztahů mezi žáky, utváření dobré komunikace s učiteli a vzájemnou soudržnost a empatii. Zacílili jsme na problematické oblasti jako je protidrogová prevence (zneužívání tabákových výrobků a drog dostupných pro žáky), problematiku sexuálních výchovy, zdravé sexuální komunikace, prevence sexuálně přenosných nemocí, výběr vhodného povolání a uvědomování si své vlastní osobnosti a jedinečnosti. Také jsme se zaměřili již od 5. ročníku na problematickou internetovou komunikaci a bezpečný internet. Nechyběla prevence první pomoci.
Rezervy při prevenci a řešení rizikového chování na škole
-
Nižší zájem některých pedagogů, menší podpora z jejich strany, přesvědčení, že jim ubíráme jejich hodiny na úkor preventivních aktivit.
-
Menší zájem některých pedagogů o vzdělávání a školení v oblasti sociálně patologických jevů, prevence závislosti, internetové komunikace, agresivity ve třídě a podobných témat.
-
Nevýhoda: Časté střídání metodiků prevence – proškolený metodik prevence je v současné době na rodičovské dovolené, každý rok má prevenci na starosti jiný pedagog.
-
Nedostatečná právní opora, preventivní působení v oblasti problematiky nikotinových sáčků, šňupacích a žvýkacích tabáků a kouření elektronických cigaret, vaporizátorů.
-
Další nevýhodou je prostředí školy – nevyhovující prostory školy, málo msto pro volnočasové aktivity, pro trávení přestávek ve škole, časté stěhování a využívání k výuce i učeben v suterénu. Stísněné prostory, malé třídy, malá možnost se o přestávce odreagovat, uvolnit a dělat jinou činnost.
-
Naopak výhodou je takřka rodinné prostředí školy, přehled o všech žácích a venkovské prostředí a klima.
Hlavní cíle pro další školní rok:
Novému MP doporučuji zaměřit se na následující oblasti:
-
1. stupeň: prevence v dopravě, vztahy ve třídě, komunikační dovednosti, umění vlastního pozitivního sebehodnocení, riziková setkání (asociální osoby), problematika kouření a tabakismu
-
2. stupeň: sexuální prevence, kyberšikana a správná komunikace na sociálních sítích, vztahy v třídním kolektivu, finanční gramotnost, rozvoj osobnosti a volba profese, protidrogová prevence (kouření, drogy), první pomoc, problematika sebepoškozování.
-
1. a 2. stupeň – krizová komunikace, ohrožení měkkých cílů, nácvik správného jednání v krizových a život ohrožujících situacích (teroristické útoky, ohrožení osobou agresivní a pod vlivem návykové látky, střelné zbraně ve škole apod.)
Datum |
Podpis ředitele školy |
|
Seznámení ředitele školy se závěrečnou zprávou o plnění PPŠ |
|
|
Pedagogický sbor byl seznámen s výstupy a závěry zprávy dne: |
|
Zpracovala: 10.9.2022
Mgr. Kamila Veselá, školní metodik prevence