↑ Return to Preventivní činnost

Print this Stránka

Preventivní program školy 2021/2022

Preventivní program školy 2021/2022

ZŠ a MŠ Čáslavice

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

Název a adresa všech škol a školských zařízení (dle rejstříku), pro které platí tento Preventivní

program (PP)

Základní a mateřská škola Čáslavice

Adresa ředitelství školy nebo školského zařízení

Čáslavice 110, 675 24

Jméno a příjmení ředitele Mgr. Petr Blecha

Telefon na ředitele: 603 147 735

E-mail na ředitele blechazscaslavice@gmail.com

A. PEDAGOGOVÉ A OSTATNÍ ZAMĚSTNANCI ŠKOLY

Všem pedagogům je umožněno další vzdělávání v oblasti prevence rizikových projevů chování, řešení šikany, násilí mezi žáky. Pedagogové i ostatní zaměstnanci školy dbají na dodržování školního řádu. Učitelé věnují pozornost žákům, registrují signály o možném problému žáka a hledají příčiny a vhodné formy nápravy. Pokud je třeba, spolupracují se zákonnými zástupci, s výchovným poradcem a s metodikem prevence, kteří se zapojí do diagnostického a terapeutického procesu. Případně je využíváno dalších odborných institucí (PPP aj.) Třídní učitelé pracují v oblasti RPCH a OSV s žáky v rámci třídnických hodin, vyučovacích hodin, pobytů v přírodě a při školních akcích. Každý učitel rozvíjí komunikaci na úrovni učitel – žák, žák – žák, učitel – rodič tak, aby docházelo ke zlepšování vzájemných vztahů a důvěry. Žák ví, že se může na učitele obrátit a bude respektován jeho názor, jeho potřeby. Učitel se zajímá o žáka, podněcuje dialog. Pokud se vyskytne RPCH, řeší ho třídní učitel v součinnosti s metodikem prevence, výchovným poradcem, se speciálním pedagogem, popř. s vedením školy, s ostatními pedagogy a v neposlední řadě s rodinou. Závažné problémy řeší Policie ČR a OSPOD.

B. ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI ŽÁKA

Zákonní zástupci jsou s činností školního metodika prevence seznámeni na úvodních třídních schůzkách. Důležité informace sděluje ŠMP zákonným zástupcům přes webové stránky, nástěnku ŠPP, prostřednictvím žákovských knížek žáků, případně osobně. Zákonní zástupci jsou seznámeni s postupem řešení šikany, školního násilí a dalších RPCH. Na třídních schůzkách a na webových stránkách jsou seznámeni s konzultačními hodinami ŠMP. Na webu školy je uveden kontakt na ŠMP, VP. Ve škole je nástěnka s informacemi o práci ŠMP a o RPCH. Důraz je kladen i na vzájemnou spolupráci mezi školou a zákonnými zástupci. Ti jsou informováni o možnosti zapojit se do prevence RPCH. Učitelé nabízejí zákonným zástupcům možnost individuální konzultace.

C. SPOLUPRÁCE S OKOLÍM ŠKOLY

Škola spolupracuje s odborem sociálních věcí, s příslušným orgánem sociálně-právní ochrany dětí, s organizacemi působící v oblasti primární prevence, DDM, s Policií ČR, s PPP, SPC, SVP, HZS, RZS, MP, Krajem Vysočina. Samozřejmá je spolupráce školy se Školskou radou a se zastupiteli obce Čáslavice. Ve škole je Školní poradenské pracoviště, které spolupracuje s učiteli.

D. ŽÁCI

Žáci mohou řešit záležitosti školy, třídy i své, podílet se na činnosti školy formou Školního parlamentu, osobně při spolupráci a vzájemné komunikaci. Žáci jsou seznámeni s osobou a činností metodika prevence, se záležitostmi, se kterými se mohou na metodika obrátit, s konzultačními hodinami a s umístěním kabinetu metodika. Mají k dispozici telefonní a emailový kontakt na ŠMP. Ve škole funguje schránka důvěry. Všem podnětům je věnována náležitá pozornost a jsou ihned řešeny. Žák ví, že se může na učitele obrátit a bude respektován jeho názor, jeho potřeby.

E. ZHODNOCENÍ PLÁNU PREVENCE Z ROKU 2020/2021

PP byl realizován minimálně, protože primární prevence byla ovlivněna uzavřením základních škol od října 2020. Hlavní aktivity se omezily na minimum, převládala online výuka, zvýšená bezpečnostní a hygienická opatření při postupném návratu žáků do školních lavic.

Strategií 1. stupně ZŠ je každodenní práce s dětmi, častá komunikace s rodiči, tematicky zaměřené aktivity a školy v přírodě (v tomto školním roce se nemohly uskutečnit, některé byly přesunuty na další školní rok). Strategií 2. stupně ZŠ školy jsou aktivity zaměřené na rozvoj osobnostních a sociálních dovedností. Třídní učitelé pracovali se svými třídami v oblasti prevence. Významné preventivní aktivity jako např. školní výlety, turistické kurzy, spaní ve škole se v tomto školním roce nemohly realizovat. Ve školním roce probíhaly třídnické hodiny většinou online, osobně byly konzultace se žáky se SVP, se kterými individuálně pracovaly asistentky pedagoga. Ve škole funguje Školní poradenské pracoviště ve složení „neškolní“ speciální pedagog, výchovný poradce a školní metodik primární prevence.

Škola se v tomto školním roce zaměřila na tři oblasti, které vyplynuly v minulém školním roce: vulgaritu, špatné vztahy v kolektivu, problémové chování žáků a problematika dopravní prevence. Díky spolupráci učitelů, práci TU s žákovskými kolektivy a zavedením třídnických hodin se tyto oblasti dařilo zlepšit. Přesto se těmto oblastem budeme intenzivně věnovat i v příštím školním roce. V každém ročníku byla vytvořena pravidla třídy, která se děti snažily v průběhu roku dodržovat. Děti se učily také ohodnotit svůj vlastní výkon i chování; chování a výkony ostatních spolužáků.

U problémových žáků byla zvolena forma úzké spolupráce se zákonnými zástupci, pravidelná setkání s metodikem prevence a výchovným poradcem. U ojedinělých případů byl nastolen tzv. monitoring chování. Plnění krátkodobých cílů žákům velmi prospívá v jejich socializaci.

Děti navštívily několik divadelních představení a hudebně výchovných pořadů. Při přepravě na představení, i při samotném kulturním zážitku, si mohly prakticky vyzkoušet teoreticky nabyté poznatky z dopravní výchovy, zdravovědy a etikety.

V rámci spolupráce mezi rodinou a školou proběhlo několik vzájemných setkání např:

- individuální konzultace

- třídní schůzky s následnými konzultacemi žák-rodič-učitel

Akce, které byly naplánovány na druhé pololetí se neuskutečnily z důvodu uzavření škol nařízením vlády ČR.

PLÁN PREVENCE – Preventivní program 2021/2022

1. PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ, KRIZOVÁ PLÁN, PLÁN PROTI ŠKOLNÍ NÉUSPĚŠNOSTI ŽÁKA

Program Strategie prevence šikany a krizový plán i plán k eliminaci školní neúspěšnosti žáků je vytvořen samostatně, není součástí každoročního PP.

2. CÍLE PRO ŠKOLNÍ ROK 2021/2022

(vycházejí z dlouhodobého cíle „Pozitivní psychosociální klima ve škole“)

Informace a koordinace:

  • schůzky ve škole – vedení školy, výchovný poradce, metodik prevence, speciální pedagog, pedagogové
  • knihovna, nástěnka prevence, propagace (letáky, webové stránky školy,…)
  • prezentace a informace zákonným zástupcům – Rada školy, třídní schůzky, webové stránky, písemná sdělení
  • seznámení zákonných zástupců se Školním řádem, ŠPS, PP, SŠ
  • informace o institucích zabývajících se řešením problémů v oblasti rizikových projevů chování
  • informace o volnočasových aktivitách ve škole
  • vzdělávací akce pro učitele

Poradenství a pomoc žákům, rodičům, pedagogům:

  • spolupráce výchovného poradce, metodika prevence, speciálního pedagoga a vedení školy – funkčnost školního poradenského pracoviště
  • konzultační hodiny metodika prevence, výchovného poradce a speciálního pedagoga pravidelný kontakt metodika prevence s žáky a pedagogy
  • krizová intervence – diskrétní spolupráce, při recidivě oznámení zákonným zástupcům

  • poskytnutí adresáře poskytovatelů služeb s ohledem na problematiku zvládání sociálně nežádoucího chování u dětí

  • spolupráce s Radou školy a s odbornými pracovišti

  • konzultace problémových situací s žáky, zákonnými zástupci a pedagogy

  • monitoring o rizikových projevech chování

  • škola se v tomto školním roce zaměří na oblasti, které vyplynuly v minulém školním roce a aktuálně jsou potřeba řešit: horší vztahy v komunikaci v některých kolektivech, komunikace na sociálních sítích, sexuální výchova a problematika závislostního chování se zaměřením na tabakismus (nikotinové sáčky – náhražky cigaret dostupné i dětem a mladistvým), psychické neduhy způsobené online výukou.

Rozvoj postojů a dovedností žáků

  • rozvoj sociálních dovedností (navazování zdravých vztahů s ostatními, umění týmové práce, konstruktivní řešení konfliktu, otevřená komunikace)
  • třídní prožitkové programy – preventivní, tematické, intervenční, psychosociální skupinové aktivity
  • besedy a diskuze
  • pozitivní vnímání sebe sama – rozvoj osobnostních kvalit, které podporují zdravý rozvoj osobnosti (sebevědomí, altruismus, empatie, asertivita, vůle)
  • Učení se respektování lidských práv, individuálních potřeb a odlišností jednotlivců
  • Vedení žáka k přijetí osobní zodpovědnosti k daným právům a povinnostem
  • Vytváření atmosféry vzájemnosti, důvěry, respektu a bezpečí ve škole
  • schránka důvěry
  • nabídka volnočasových aktivit

Všechny tyto body se budou odvíjet od coronavirové situace, která v loňském školním roce způsobila uzavření škol. Pokud by k tomuto došlo i v letošním školním roce, budou učitelé v kontaktu s žáky a zákonnými zástupci on-line, budou připraveni pomoct jim řešit krizové situace, případně je budou směřovat ke kompetentním odborníkům.

3. PROGRAM OSTATNÍCH PREVENTIVNÍCH AKTIVIT

Plán pro š.r. 2021- 2022

Žáci se ve všech ročnících vzdělávají v souvislosti se školskou reformou podle Školního vzdělávacího programu, který ve velké míře sleduje dobrou spolupráci mezi žáky, rozvíjí klíčové kompetence žáků a tím podporuje i prevenci v některých oblastech sociálně patologických jevů.

1. STUPEŇ

Oblasti prevence a jejich realizace

1. Šikana, manipulativní jednání, násilné chování, správná komunikace mezi vrstevníky

2. Základní potřeby člověka

3. Ochrana životního prostředí

4. Ochrana před návykovými látkami

Cíl:

  • naučit žáky spolupráci (realizováno v rámci skupinových prací, projektů),
  • rozvoj otevřené komunikace,
  • demokratické vedení třídy,
  • pochopení základních podmínek života (péče o tělesné a psychické zdraví),
  • vytvoření přátelských vztahů mezi žáky, žáky a učiteli a jejich rodiči, tolerance odlišností.

Základní oblasti prevence jsou průběžně propojovány:

  1. do výuky dle aktuálních potřeb žáků nebo učitele
  2. do plánovaných projektů
  3. do aktuálně probíraného učiva.

AKTIVITY:

  • Bezpečnost chování – ve škole, ve společnosti, v dopravních situacích, při volnočasových aktivitách

  • Sestavení pravidel třídy – dodržování při všech aktivitách

  • Komunikace s rodiči – pravidelné konzultace pro rodiče

  • Recyklohraní – zahájení celoškolního projektu (sběr tříděného papíru)

  • Zapojení rodičů do dění školy – možnost podílet se na činnosti školy

  • Dny pro záchranu života – 1.pomoc teorie a praxe

  • Volnočasové aktivity – kroužky, zájmové a sportovní útvary

  • Zahájení plaveckého výcviku pro 3., 4. a 5. r.

  • Základní potřeby života – rodinné vztahy, zdravá strava, práce, odpočinek

  • Zahájení programu Zdravé zuby pro MŠ a 1. třídu

  • Cyklista – DV pro 3. a 4.r. (povinná výbava a dopr.značení)

  • Komunikace – řešení problémů, vnímání odlišností, hodnocení, sebehodnocení

  • Vánoční pohoda – dle situace – celoškolní projekt

  • Adventní aktivity, exkurze, divadelní představení

  • Zimním sportem ke zdraví – ochrana před respiračním onemocněním, správné stravování, péče o tělo, pobyt a čerstvém vzduchu – zdravý životní styl

  • Bezpečné chování – poskytnutí první pomoci, přednášky v rámci zdravovědy a požární ochrany, ochrany života a majetku

  • Školní výlety a exkurze, spaní ve škole

  • Školní setkávání – setkávání, komunikace, prezentace tříd před veřejností

  • V rámci školy spolupracujeme s okresním metodikem prevence PPP Třebíč.

  • Přednášky a aktivity: Příroda světa – ochrana goril, Protidrogová prevence PČR – kouření a drogy, dopravní prevence – MP Třebíč, Státní zdravotní ústav – zubní hygiena. Ekokom Třebíč – třídění odpadu, STŘED Třebíč – Jsme na stejné lodi, Selektivka na klíč, Klima třídy.

  • Pravidelné komunikační kruhy a třídnické hodiny

II. STUPEŇ

  1. učitelé zařazují do výuky problematiku rizikového chování v rámci svého předmětu

  2. týmová spolupráce – projektové dny, mezipředmětové vztahy

  3. výjezdové zážitkové kurzy pro žáky školy jako prevenci rizikového chování a osobnostní a sociální výchovu žáků

  4. zimní lyžařský výcvikový kurz

  5. třídní vícedenní výlety

  6. snaha udržet návaznost na první stupeň, pomoc a spolupráce s aktivitami pro 1. stupeň

  7. třídnické hodiny pro 6. – 9. ročník

AKTIVITY:

  • Adaptační kurzy, spaní ve škole.

  • SZÚ – sexuální výchova, Hrou proti AIDS

  • Volba povolání – kdo jsem a kam jdu – aktivita STŘEDu Třebíč s lektory

  • Bezpečný internet – s PČR

  • První pomoc do škol – Kraj Vysočina

  • Beseda s Městskou policií

  • Lyžařský výcvikový kurz v Krkonoších

  • Vícedenní třídní výlety

  • Slavnostní vyřazení devátých ročníků

  • Dortování na Vánoce, Pohoda Vánoc

  • Sportovní olympiáda na koci školního roku

  • Sportovní aktivity a turnaje, olympiády, florbalové soutěže

  • Přednášky a aktivity: STŘED Třebíč – volba povolání, PČR Třebíč – bezpečná internet a drogová problematika, SZÚ – Hrou proti AIDS, sexuální výchova, ZZS – První pomoc do škol.

ŠKOLNÍ DRUŽINA:

  • Stanovení pravidel soužití ve ŠD

  • Aktivity na osobnostně sociální rozvoj

  • Výběr vhodných kroužků: PC kroužek, keramika, šachy a ostatní deskové hry, florbal, doučování, příprava na přijímací zkoušky, miniškolička pro budoucí prvňáčky, hra na klavír a flétnu a na ukulele a kytaru, kroužek anglického jazyka pro 1. a 2. třídu

4. ORGANIZACE A STRUKTURA PREVENCE

Výchovný poradce

Mgr. Dana Sýkorová

Neškolní“ speciální pedagog

Mgr. Kamila Veselá

Zajišťují společně depistáž specifických poruch chování ve spolupráci s TU, individuální poradenskou práci s žáky, v případě jejich žádosti řeší výchovné obtíže, popř. osobní obtíže související se školním vzděláváním. Poskytují poradenství pro zákonné zástupce a pedagogické pracovníky v souvislosti s výchovnými obtížemi žáků školy. Vedou kariérové poradenství a individuální konzultace s učiteli i zákonnými zástupci žáků. Připravují a realizují seznamovací „kurzy“ pro nově příchozí žáky ve spolupráci s TU. Zjišťuje sociální klima ve třídě ve spolupráci s TU. Koordinují poradenské služby poskytované ve škole (výchovný poradce – metodik primární prevence – speciální pedagog). Spolupracují se školskými poradenskými zařízeními a dalšími potřebnými institucemi. Zprostředkovávají informace žákům a jejich zákonným zástupcům o možnostech dalšího vzdělávání či profesního uplatnění. Poskytují metodické konzultace učitelům při práci s žáky, kteří mají vypracovaný individuální výchovný plán. Evidují odborné zpráv a další dokumentace souvisejíc s žáky školy.

Mgr. Petr Blecha – ředitel školy

Mgr. Dana Sýkorová – zástupce ředitele školy

Sleduje efektivitu prevence rizikového chování žáků. Sleduje problémy v kontextu celé školy a dělá personální a organizační opatření ke zlepšení vzájemného soužití ve škole. Účastní se v případě potřeby zásadních setkání rodiny a školy. Pravidelně informuje o práci školy na třídních schůzkách, při jednáních školské komise OÚ, na webových stránkách školy, ve školní vývěsce.

Metodik primární prevence

Mgr. Kamila Veselá

Metodik prevence vytváří Preventivní program a podílí se na jeho realizaci, Školní strategii prevence a Prevenci šikany. Komunikuje s učiteli v oblasti primární prevence, v případě vzniklého problému dává podněty k možné nápravě. Pracuje ve výchovné komisi. Spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence. Koordinuje předávání informací o problematice rizikových projevů chování ve škole, dokumentuje průběh preventivní práce školy. Hodnotí realizaci Preventivního programu.

Třídní učitel, učitelé

Učitelé se věnují v rámci své výuky rozvoji kompetencí žáků v oblasti sociálních dovedností, učí podle principů a metod v rámci koncepce školy. Oslovují a zapojují do řešení problémů výchovného poradce, školního psychologa a metodika prevence. Provádějí průběžnou diagnostiku žáků a třídy, na pedagogických radách a společných schůzkách vzájemně hodnotí uplynulé období, konzultují případné problémy, navrhují opatření. Třídní učitel je v kontaktu s rodiči žáků své třídy prostřednictvím třídních schůzek, osobních setkání a dalších možností komunikace (e-mail, mobil).

Datum: 1. září 2021

Jméno a podpis ředitele školy: Mgr. Petr Blecha

Jméno a podpis školního metodika prevence: Mgr. Kamila Veselá

Permanent link to this article: http://www.zscaslavice.cz/skolni-preventivni-program/preventivni-cinnost/minimalni-preventivni-program-2018-2019/